BLOG

Čas letí, avšak protože je venku stále pěkné počasí, tak člověk nemá vůbec snahu sednout a něco napsat, protože po létání je zralý do sebe akorát něco hodit a hurá na kutě. Prostě na to, abych psal více, málo prší. Leč pár novinek by tu bylo.

Mohlo by se zdát, že létání je výsadou toliko mužů, leč zkušenost nám napovídá, že tomu tak zdaleka není.

Člověk je tvor chybující a i pilot je také jen člověk. Jsme tak "vyrobeni" a je nutno s tím dopředu počítat. Vědomí toho, že v uvedeném pravidlu výjimky neexistují, je důvodem proč si piloti pravidelně procvičují jednotlivé postupy, aby neztratili důležité návyky potřebné pro včasné řešení nestandardních situací.

Je zima, venku sychravo a většina běžných letců je nucena doma za okny sledovat, kdy se to konečně vyčasí. Kromě čtení knih, což je činnost chvályhodná, lze také stavět. Kdo nemá garáž a v ní rozestavěný ultralight, ten alespoň modelaří, protože i manželky vědí, že kdo si hraje - nezlobí.

Že kniha lidi sbližuje, to již poznal nejeden náš čtenář. Dnes si povíme o dalším fenoménu, se kterým jsem sice mohl dopředu trochu počítat, ale který mne příjemně překvapil tím, že nastal.

Plachtěním to v historii létání vlastně celé začalo a tak jej lze považovat za pra-disciplínu létání. I pilot motoráku, když mu "chcípne" motor, stává se - ač nerad - v mžiku plachtařem a parametry poláry aparátu, ve kterém právě sedí, dostávají se do středu jeho zájmu a od toho pak odvíjí svou další činnost. Znalost plachtění je tedy tou...

Patnáct minut poté, co jsme s "chudákem" řidičem, co si zapomněl vzít rudlík, ručně složili přes 500kg knížek, si již první čtenáři, co měli rezervaci, mohli listovat ve zbrusu nové knize popisující začátky, rozvoj i současnost "Létání na Královédvorsku".

Mnohý čtenář si koupí knihu, ale ani jej nenapadne přemýšlet nad tím, jak a jakým způsobem vlastně ta kniha byla vyrobena? Co vše muselo být uděláno, aby mohl držet svázanou knihu v rukou? V následujícím článku si uvedeme, co vše stojí za tím, aby konkrétně tato kniha mohla vzniknout a čtenář si ji mohl náležitě užít.

Modeláři

18.10.2017

Stavění modelů - začínal tak mnohý budoucí letec a někteří piloti ve volných chvílích modelaří dodnes. De-facto modelařina je i součástí procesu konstrukce velkých letadel. Začíná se modelem pro ověření celkové koncepce, pak modelem pro foukání v aerodynamickém tunelu. Zde všude je třeba co nejvěrněji napodobit tvar a parametry budoucího velkého...

Proveďte let z bodu A do bodu B přes body C a D. Docela jednoduché zadání, ale těch možných způsobů provedení, těch je nespočet. Žáci základní osnovy výcviku na motorových letadlech či ultralightech by mohli vyprávět. Ba i nejeden plachtař navigačně "utíti" se umí.

Je jen málo lidí na této planetě, o kterých se můžete dočíst, že již dávno skonali a vy přitom víte, že jste s tím člověkem předevčírem mluvili. Jedním takovým je Robert Lavack - původem Kanaďan - válečný veterán, který přežil snad jen díky tomu, že v danou chvíli přemýšlel jinak než všichni ostatní.

V počátcích létání nebyl znám jiný způsob jak dostat kluzák do vzduchu, než vystřelit jej pomocí gumových lan z vrcholu kopce dolů. S rozvojem techniky přichází i nová možnost startu pomocí navijáku. Přítomnost kopce již ku vzletu není nutná a tak lze k létání využít i rovnou louku či pastvinu.

Akrobacie

21.09.2017

Dá se přirovnat k umění baletu - krásná na pohled, avšak nesmírná dřina a nápor na tělo. Náročná na orientaci v prostoru v případě sólové akrobacie a ještě mnohem náročnější při létání akrobacie ve skupině.