BLOG

V minulém dílu jsme se dozvěděli, že pražské Místodržitelství pro království české vydalo předpis, který upravuje pravidla pořádání veřejných leteckých produkcí i "parametry" vlastního aviatika.

Doba počátků letectví byla dobou bouřlivou až překotnou, a události hnané silou pokroku a touhou po poznání mnohdy šly rychleji než moc úřední. A tak první krůčky leteckých nadšenců odehrávaly se zpravidla poblíž jejich dílny, kde vznikaly aparáty, na kterých se pouštěli do vzduchu. Ale co dál? A za jakých podmínek?

Rok se s rokem sešel a slavíme první výročí. Větší část nákladu knihy je již mezi čtenáři a je to jen dobře - tam je jí nejlépe. Přitom více než polovina čtenářů si knihu pořídila hned po jejím vydání, aby měli dárek k vánocům a nebo ji sama našla pod stromečkem.

Dnes si budeme vyprávět o seriálu "Vzduch je naše moře aneb 100 let českého a slovenského letectví", který již od 3.9. vysílá každé pondělí od 18:30 Český rozhlas Dvojka. Pořad připravila a uvádí Magdalena Šorelová a spolu s odborníky na leteckou historii předkládá přehled 100 let vývoje letectví u nás i ve světě.

Před časem mi od kamaráda Jana Raila z Náchoda přišel dopis a v něm pár fotek a odkazů se slovy: "Tak jsem ten hrob našel". O co jde? O hrob Bohuše Hubeného - královédvorského rodáka, který odešel do ciziny a něměli jsme o něm příliš informací. A teď dokonce hrob. A to byste neřekli, jak takový hrob dokáže zaměstnat. Ale vezměme to popořádku....

Den 8. září 2018 by pro mnohé mohl být v podstatě dnem jako každý jiný. Jen ti, co se vypravili do Letňan na letiště mohli shlédnout podívanou, která se tam každý víkend vidět nedá. Konal se tam totiž Den letiště Letňany a spolu s ním slavil své šedesátiny český větroň Blaník.

Dostáváme se do poslední kapitoly našeho vyprávění o stroji Blériot. Dnes si budeme povídat o tom, jak tento stroj létá a jak se jej podařilo předvést na leteckém dnu ve Dvoře Králové nad Labem.

Splněný sen

08.09.2018

Povoláním advokát, srdcem pilot. Tak nějak lze charakterizovat Romana Kramaříka, který v sóle a s jednomotorovým pístovým strojem, jako první čech, obletěl Svět. Jaké byly reakce veřejnosti jsme si uvedli v minulém článku. Dnes si povíme o tom, jak jednotlivé etapy probíhaly, kudy vedly a necháme samotného Romana, aby nás provedl svou poutí...

Dnes budeme pokračovat v našem vyprávění o replice stroje Blériot, který se ve Dvoře Králové nad Labem po 106-ti letech pokusil pokořit smůlu, která provázela 2 nezdařené pokusy Ing. Jana Kašpara v roce 1911 a popíšeme si jeho další části.

Blériot

26.08.2018

Již tomu bude rok, co královédvoráci se zatajeným dechem sledovali, zda se podaří prolomit smůla, která provázela oba veřejné vzlety Ing. Jana Kašpara ve Dvoře Králové v roce 1911.

Létání, létání, létání. Člověk by skoro řekl, že ti piloti nebudou myslet na nic jiného. Většinou je to pravda. Avšak jsou i chvíle, kdy aviatik na zemi spočinouti musí a je čas "dělat body" do domácího bodování.


Člověk "aviatický" se nejprve učí létat "okolo boudy", aby si zvykl na nový pohled na svět. Poté se odvažuje dál na navigačních letech a zažívá pocit objevování jemu dosud neznámých končin. Z prvotního stresu se stává droga a chtěl by vidět a poznat víc. Letět dál a dál, až třeba i obletět svět.

Čas letí, avšak protože je venku stále pěkné počasí, tak člověk nemá vůbec snahu sednout a něco napsat, protože po létání je zralý do sebe akorát něco hodit a hurá na kutě. Prostě na to, abych psal více, málo prší. Leč pár novinek by tu bylo.

Mohlo by se zdát, že létání je výsadou toliko mužů, leč zkušenost nám napovídá, že tomu tak zdaleka není.