Flight Simulátor 2020

05.09.2020

Když se na sociálních sítích začaly objevovat první zmínky o novém Flight Simulátoru od Microsoftu, budilo to mnohá očekávání. Jaký bude? Po tolika letech pauzy, bude využívat všechny možnosti, které soudobé počítače a grafické karty nabízejí? Jak to vývojáři od MS pojmou? Otázek bylo mnoho. A protože mi bylo jasné, že subjektivní dojmy se těžko sdílejí, tak jakmile to bylo možné šel jsem do toho a pořídil rovnou tu nejobsáhlejší verzi, tedy Premium Deluxe.


Co mne vedlo ke změně

V průběhu historie jsem měl snad většinu verzí, které postupně víc a více splňovaly nároky na reálnost pohybu a grafické zpracování. Ta - nyní předposlední - FSX, byla již poměrně věrná i když pokud chtěl člověk pořádný mraky a např. po prostoupání oblačné vrstvy nekoukat zase na zem, tak se muselo opět investovat do doplňků, např. REX, nebo letadel od Carenada. Nesmíme zapomínat na šikovné našince. Letadla, letiště i celé scenerie a jejich detailní zpracování si vzali na starost jednotlivci i týmy nadšenců, kteří bez nároku na honorář byli mnohdy schopni vytvořit na svou dobu téměř zázraky. A bylo to třeba, protože ne vše bylo ve FSX správně. Např. VOR NER byl jinde než ve skutečnosti. To se dalo jednoduše napravit formou doplňků. Pak se začaly měnit frekvence (NER, HDO), to byly "atrakce", které jsem si také ještě dokázal v domácích podmínkách zeditovat. Ale jak přišlo ke slovu třetinové dělení kanálů, tak to jsem byl v koncích, protože s tím ta "soft" rádia nepočítala. Ano dalo by se opět řešit doplňky, ale těch by muselo být více. 

Dalším průšvihem bylo to, že původní FSX využíval pouze jedno jádro procesoru, i když byste jich měli k dispozici i více. A to je škoda. Prostě chtělo to změnu odshora dolů napříč celým produktem.

To byl důvod k toužebnému očekávání, co ta novinka přinese.


Hardware

Původní FSX byl velmi náročný na výkon CPU (jedno jádro bylo vytíženo na max. a tak se různě přetaktovávalo (a současně chladilo, aby se ten "vytůrovanej" běs neupekl), aby se zvýšil výkon. Nový FS2020 využije všechna jádra, která bude mít k dispozici, pokud je bude potřebovat. Nároky na výpočty se proto rozdělí mezi více spolupracovníků, a to je velmi dobrá zpráva. Výhodou bude rychlý disk, nejlépe SSD. Operační systém Win10 je podmínkou. Grafická karta předurčí, co si se simulátorem budete moci dovolit. I já jsem kdysi původně plánoval pořídit GTX1080, ale ta cena (18-20kCZK) mne odrazovala a pak se mi podařilo FSX rozchodit s tou integrovanou na čipu, tak jsem "ušetřil".

Přiznám se, že jsem se domníval, že to moje na čipu inegrovaná karta zase dá, ale mýlil jsem se - nedala. FS2020 si to "očuchalo" a pustilo mne do konfigurace prostředí, kde se ještě výkonnostně chleba neláme, ale ne k vlastnímu letu. A tak jsem rozbil prasátko a pořídil nového "šikulku", který nejen že uměl to, co jsem původně od grafické karty požadoval, ale má již i integrované HW moduly pro výpočet ray-traycingu (což je výpočetně dost náročná disciplína) a možnost v budoucnu využít i virtuální realitu. Určitě doporučuji verzi "Super", která je od té původní "nesuprové" o 25% výkonnostně výše, a to je již docela znát.

Sestava, na které tento článek vznikl, vypadá následovně:

  • CPU i7-4770K @3,5GHz (max.4.2+)
  • RAM 16GB DDR3 @2400MHz (tady jsou ještě rezervy)
  • GPU Palit RTX 2060 Super Dual (8GB GDDR6 @14000MHz)
  • HDD SSD Samsung EVO 1TB
  • O/S Win10 x64
  • Monitor HP LP2475w (1920x1200)
  • Internet 100Mb/s

Nově je k činnosti třeba fungující Internetové připojení, aby se daly stahovat části scenerie, kterou jste si zvolili.


První dojem

Při prvním spuštění to vypadá, jako byste seděli v kině, a sledovali úvodník. Jsou tu i pěkné obrázky, které mají člověka naladit, a navnadit, co by mohl mít, kdyby nebyl držgrešle a trochu přitlačil... 

Otvírá se stránka nastavení. Graficky pěkně zpracované, a protože se návod samozřejmě nečte, trochu se bloudí a hledá. Naštěstí se i intuitivně nachází, takže to zas takovej průšvih není. V nastavení grafiky si nechám poradit "od mašiny" a ejhle, doporučuje všechno na max. Tak si říkám, snad to spočte alespoň jeden snímek, abych viděl, co bych mohl eventuálně mít. Zvolím, odkud se poletí, počasí nechávám SKC, a spouštím stroj. Chvíli to chroupe, Cessna nad krásným údolím (zase ty vějičky, ach jo) a máme tu LKPR. Ale co to? Ona ta Ruzyně opravdu vypadá jako Ruzyně. Dráha má betonový povrch, je nalajnováno, máme stop čáry, center lajny, osvětlení, a dokonce jsou vidět terminály s chobotama. Jen ta řídicí věž v siluetě nějak není. Čím to je?


Nové pojetí scenerie

Vývojový tým si pro podklad své scenerie vzal skutečné satelitní snímky a dal je zpracovat robotovi, který každý snímek vzal, a rozpitval jej na jednotlivé objekty a k tomu aplikoval DMT (digitální model terénu, který používá i třeba Vaše GPS, pro znázornění profilu nejbližšího okolí). Takže z 2D půdorysu vznikla 3D záležitost s umístěnými 3D objekty nejrůznějších typů a také patřičně otexturované (pozn. počítač totiž neví, že strom je zelený a kůra hnědá a že voda se leskne, to vše je součástí textur, neboli jakýchsi tapet, které se aplikují na vytvořený "drátěný" model). To když se pak dá dohromady a nasvítí skrz mraky, tak lomy a difuze světla způsobí, že máte občas dojem, že opravdu letíte nad skutečnou krajinou. A snímková frekvence? Neklesá pod 30 při HD rozlišení. Srdéčko jásá.

pozn. z dalšího testování vyplynulo, že FPS se pohybuje v rozmezí 32-47, podle toho kudy se letí a jak prudké manévry se provádějí. Pro rozlišení 1920x1080 RTX 2060 Super naprosto postačuje. Pokud by bylo třeba připojit více monitorů, nebo sledovat na 4K, pak bude při plánování sestavy nejspíše vhodné zvolit některého z výkonnějších sourozenců.


Jako příklad pro porovnání s realitou použijeme snímky, které vznikly při mém IFRovém přezkoušení letos na jaře.

Jest viděti, že si ten robot dal práci i s tím, že poznal, že se jedná o letiště a ty nástupní "choboty" udělal opravdu jako tubusy pod kterými je "luft". Pozornému oku neuniknou siluety letadel "obtisknuté" do betonu (je více než jasné, že použili snímky z doby před Covidem). Je tu vidět i jedno letadlo skutečné. FS2020 je totiž on-line i s aktuálním provozem. Řídicí věž chybí úplně, a střechy jsou trochu jiné. Když na to však koukáte z 1000ft, tak to berete prostě jako budovy. Avšak nutno přiznat, že kdekoli je ve skutečnosti nějaká budova nebo stavení, tak tam i ve scenerii něco stojí. Kde je keř, i ve scenerii je cosi zeleného s mávajícíma větvema. Kde je tráva, je tráva, Kde má být les, je les. Silnice jsou tam kde mají být. Jezdí po nich auta. No dojem opravdové skutečnosti. 

A teď si představte, že takhle to ta jejich robotizovaná "mašina" udělala komplet s celou planetou. Celkem 2PB (petabajty, tj. 2miliony GB) geografických dat. To je důvod proč je nutné Internetové připojení i během letu, kdy se průběžně nahrává další segment scenérie.


Porovnání se skutečnými snímky

Abychom mohli porovnat jak se tvůrcům podařilo ztvárnit prostředí FS2020, použijeme sérii fotografií, které vznikly během skutečného letu ... 

Ďáblice, Chabry, Čimice a vzadu Kobylisy 


Roztoky u Prahy


Suchdol


Stodůlky


Zbraslav


Modřany


Točná


Závěrem

Jak již tušíte z obrázků, tak i s HW vybavením ne úplně špičkovým se dá s novým FS2020 docela v pohodě polétat a po chvíli si Vás skvěle zpracovaná scenerie získá tak, že si člověk připadá opravdu jako ve skutečném letadle.

... a ty obrázky z úvodních snímků ...

         ... těch krásných pohledů si během létání s FS 2020 užijete dost a dost, protože jsou to neupravené snímky z nějakého letu v prostředí FS2020.


Tolik ke grafickému zpracování scenérie. 

Příště si můžeme probrat třeba něco dalšího.