FS 2020 - co by se dalo zlepšit?

20.09.2020

Pro Vás, kdo si plánujete FS 2020 pořídit tu mám pár postřehů i od jiných uživatelů, kteří již se zbrusu novým FS 2020 něco polétali. Jsou to věci, které buď člověk "od stolu" nevymyslí, nebo které sice v manuálu popsané jsou, že tak jsou, ale kdo čte manuály že? Jedná se o nové pojetí v simulaci, než na které jsme byli doposud zvyklí a tak pokud plánujete si FS 2020 pořídit, jest třeba si některé věci uvědomit a nezapomínat na ně.


Nastavení detailů a výkon PC

Asi jsem měl "kliku", že jsem sáhnul po RTX 2060 Super, protože ta utáhne FS2020 v plných nastaveních a nemusel jsem to vůbec řešit. Ke slovu by nastavení prostředí a detailů zcela určitě přišlo při použití více monitorů současně, nebo při vyšším než HD nastavení.

pozn. pro ty, co jim "stačí" jeden monitor v HD rozlišení se jeví RTX 2060 Super v cenách pod 10k jako optimální volba.


Doplňování scenérie při delším letu

Pojetí scenérie v úrovni detailů v jakých ji nabízí FS2020 si vyžaduje opravdu velké externí úložiště. Již to prostě není o tom, že byste si celý svět stáhli lokálně na disk a mohli se odpojit od Internetu ... tedy mohli, pokud máte k dispozici diskovou kapacitu 2PB (PetaBajtů) jen pro sebe. Z toho vyplývá nutnost zajistit si stabilní připojení s dostatečnou propustností. V opačném případě odstartujete a po delším letu, např. přes oceán, musíte očekávat, že terén a prvky na něm zobrazované, budou postupně "naskakovat", podle toho, jak je bude Vaše PC stíhat stahovat.

pozn. obecně platí, že při létání nad vodními plochami detailů není mnoho a tak i snímková frekvence vyskočí na 60fps


Zpoždění aktuálního počasí

Stává se při nastavení aktuálního počasí, že např. QNH, směr větru, či dohlednost se liší od v ten okamžik skutečně platného posledního METARu pro danou lokalitu. Tak se může stát, že on-line "řídící" Vám dává pokyny podle jeho již aktualizovaného METARu, ale vy zápasíte s větry podle jednoho z předchozích. To může být znát zejména po přechodu studené fronty nebo po přeháňce. Zdá se, že je to záležitost, která by se dala v budoucnu vyřešit formou průběžného "update" produktu.

pozn. teď zrovna stahuji více než 15GB update.

Kdo nechce čekat, tak mám dobrou zprávu. Tento nedostatek již vyřešil nový produkt od REX Simulations nazvaný "Weather Force", který převádí METARy v reálném čase a aplikuje je přímo do letěné scény.


Citlivost řízení

Zaregistroval jsem kritiku, že u některých - zejména tryskových - letadel je řízení velmi citlivé a člověk má co dělat, aby je udržel na dráze. Ano, řízení je citlivé, ale dá se to upravit v nastavení citlivosti pedálů a kniplu. Napadá mne, že nastavení typu "expa" by to mohlo vyřešit.

pozn. otázkou také zůstává, jak to ti hoši na té dráze řídili? Ona totiž tato letadla mají vlevo od řízení kapitána takový malý volantík, kterým se řídí směr při pojíždění na zemi.


Roční období

Podání scenérie v různých ročních obdobích je pro FS 2020 zatím trochu oříšek. Na druhou stranu je třeba chápat, že v určitý okamžik vývoje produktu je třeba s ním vyrukovat mezi uživatele a oni si sami řeknou, kudy další vývoj nasměrovat. Ono to asi nebude žádný med rozlišovat data satelitních snímků (minimálně léto - zima) a podle toho co si uživatel zvolil "nablendovat" mu ortofoto podklad pro daný měsíc. To je bratru minimálně 2 a více krát větší množství dat. Takže podíváme-li se na to čistě ekonomicky, tak nějaká scenérie v základním barevném podání tu je a je to bomba. Pokud budu chtít lítat v zimě, zatím oželím, že na listnáčích jsou listy, i když to by rendrovací engine mohl v budoucnu rozlišit a FPS půjde nejspíš nahoru, protože zmizí spousta detailů a nebude se muset počítat s každým stéblem trávy. Základní však zůstává ten ortofoto podklad, který bude muset být závislý na ročním období, což je výzvou do budoucna.

Současný model to řeší tak, že přes tu zeleňoučkou trávu navrší poprašek sněhu. Je to jisté řešení, ale v porovnání s černobílou zimní krajinou ta občas prosvítající svěží zelená trošičku neladí. 

I tak je to s tím sněhem docela koukatelné


Nejspíš nemůžeme čekat naprosto dokonalé podání hned na první dobrou. Také musíme dopřát prostoru pro upgrade v budoucnu.


Úroveň realističnosti panelů v kokpitu

Přístrojové panely u C-152/172 vypadají velmi povedeně

Legrace přestává, pokud se začnete snažit na těch GPS něco nastavit, např. IFRové přílety[STAR]/odlety[SID] a přiblížení. Zde musím dát kritikům za pravdu. Soustředil jsem se na možnost zadání ARR/APP u jednotlivých vrtulových letadel, co jsou k dispozici a některá jsou čistě a pouze VFR, a ta, co mají možnost IFR, se liší úrovní, do které jde ARR/APP zadat.

- C152 (neakro) nemá DME, má ADF

- C152 (akro) nemá DME, má ADF

- C-172 s "kulatýma budíkama" nemá DME a G530 ani G430 nemají databázi STAR/SID/APP, což je škoda, protože na trénování IFR by to bylo ideální. Lze zadat význačné body z databáze, avšak např. ve FPL nalistovat bod, dát DCT a ENT ENT ... tak to se mi nepodařilo (šlo to "odmačkat", ale efekt se nedostavil).

- C-172 s G1000 DME má. Zadání tratě, ARR, APR jde, ale má to mouchy.
    Např. když jednou zvolím RNAV28 ve Vodochodech, tak to již nezměním

- C208 s G1000 - FPL jakž takž funguje, má ADF     !!! nemá autopilota !!!

- Cirrus DME má v G1000. Nepodařilo se zadat kód letiště ani SID/STAR,APP do FPL

- DA40TDi GPS jen VFR.

TIP: Když editujete FPL, pletou se do toho "popup" nápovědy (tooltips) - vypněte si je (je to otravné to pořád potvrzovat)

- DA62 má AP, FPL zadáme body, letiště, ale ne ARR/APP (AP Vás dovede po ILS až na zem)

- Bonanza G1000 má AP. Při zadávání APP do FPL se to "kouslo" a "sestřelilo" FS020

- Baron G1000 má AP, nejde zadat STAR/SID/APP

pozn. absence DME by se dala vyřešit např. nastavením DCT na druhé soupravě GPS, ale není to metodické

Sim-letci velkých letadel kritizují všeobecně obtížné zadávání hodnot jak pomocí ovladačů na palubní desce či do FMS, atd. Takže podobná písnička jako u vrtulových kolegů.

Jest viděti, že v této oblasti je ještě hodně co dělat a prostor pro zlepšení je značný.


Nastavení kamer a ovládacích prvků

Kamery a jejich nastavení je trošičku nepřehledné. Možná je to tím, že jsem ještě neotevřel návod. Je tam spousta "hejblat" a zorientovat se v tom je občas honička. Uvítal bych nějaký seznam prvků pro ovládání, abych si mohl sám o vlastní vůli přiřadit jednotlivé "featury" k jednotlivým ovladačům.

Zatím jsem nepřišel na to, jak nastavit dvojici "throttle quadrantů" pro použití na dvoumotoráku. Co se pamatuji, tak existovala programová utilitka FSUIPC, která to umožňovala. Googlil jsem a již existuje novější beta-verze pro FS2020, ale zatím má jakousi chybku a ta dramaticky snižuje FPS, takže zatím létám bez toho.


Provedení letišť

Je zajímavé, že letiště jako Eindhoven (NL) nebo Stuttgart (Ger) v simulátoru vůbec nejsou, tj. nelze je označit jako výchozí resp. cílová letiště.

pozn. tedy Stuttgart Mun tam je, ale jedná se o letiště v americkém vnitrozemí.

Ručně vytvořená letiště mohla být provedena lépe. Pokud ta letiště neznáte, a poznáváte je jen díky FS 2020, tak budete nadšeni. Pokud znáte dané letiště trochu blíže, zjistíte nedostatky.

pozn. vsadil bych se, že kdyby Microsoft zadal vytvoření takových věcí českým vývojářům, tak by si z výsledku pak sedl na prdel a rád by se chlubil. Ale berme to opravdu jako první nástřel a těšme se co přijde dále. Pokud vyjdou na trh po tak dlouhé době s produktem takto revolučním, tak nejspíš mají již nyní v plánu úpravy jednotlivých prvků v budoucnu.


Přesnost generování budov

Zde opět musím souhlasit s kritikou. Podíváme-li se např. do minulého článku popisujícího scenérii Dvora Králové n/L, tak např. sídliště nad oční školou, které je tvořeno skupinou 4 identických "škatulí" a vedle ještě 3 obdobně podobných "škatulí" je vygenerováno stylem "každý pes jiná ves" a to nezmiňuji chybějící dominanty Dvora Králové, kterými jsou kostel a Šindelářská věž. Tyto objekty jsou přitom velmi důležité pro létání VFR, protože tvoří množinu důležitých orientačních bodů. Zde se AI generátor moc nepochlapil a je tu také prostor pro zlepšování.


Stáří simulovaných objektů se liší

Toto jsme již probírali minule, jedná se o "směs" snímků z různých období a podle toho scéna také vypadá. Někde to sedí překvapivě skvěle, a jinde člověk při pohledu z blízka nepoznává na co se dívá.


Chybějící "instant replay"/"recording"

Zatím jsem nenašel způsob, jak si přehrát např. průběh IFR přiblížení, abych se mohl poučit z vlastních chyb.


Chybějící částicové efekty

Při průletu mrakem podle přístrojů se zpravidla všude na letadle začne ve formě kapiček srážet voda. Tedy hovoříme-li o skutečném letadle. Zde k ničemu takovému nedochází a je to škoda, protože takové kapičky jedoucí od spodní hrany okna nahoru vám evokují dojem, že příď letounu klesá vůči horizontu a tak začnete podvědomě tahat, abyste to zarazili a opustíte přidělenou hladinu. Je to iluze, se kterou se každý IFR pilot musí "srovnat" a naučit se ji kompenzovat.

Kondenzační čáry za letadlem také chybí.

Na druhou stranu mají pěkně nasimulovanou námrazu



Vezmeme-li to kolem a kolem, je znát že došlo k výraznému pokroku a FS2020 jako produkt má své místo na trhu. Nezbývá než věřit, že to, na co se nyní máme možnost podívat, je jen začátek cesty, která nám bude nabízet jen příjemná překvapení.

pozn. nebojte se, příště si dáme nějaká "pozitiva a sociální jistoty"