Vzduch je naše moře

12.10.2018

Dnes si budeme vyprávět o seriálu "Vzduch je naše moře aneb 100 let českého a slovenského letectví", který již od 3.9. vysílá každé pondělí od 18:30 Český rozhlas Dvojka. Pořad připravila a uvádí Magdalena Šorelová a spolu s odborníky na leteckou historii předkládá přehled 100 let vývoje letectví u nás i ve světě.

Šestnáctidílný seriál má opravdu široký záběr. Sahá do nejdávnější historie a od dob středověku v jednotlivých kapitolách dospěje až do roku 2018.

Seznámí nás s leteckými pokusy, dobrodružstvím, osudy lidí kolem létání a je protkán chvílemi, které umí napsat jen sám život. Vstupte spolu s námi do světa, na který můžeme být díky "československým" pilotům právem hrdí.


Přehled jednotlivých dílů:

  1.    [3.9.]     Vzduch je naše moře: 100 let letectví v kostce
  2.    [10.9.]    Náš Ikarus
  3.    [17.9.]     Z Pardubic do Prahy snadno a rychle
  4.    [24.9.]   Štefánikovo nebe
  5.    [1.10.]     Od Řípu až k Fuji
  6.    [8.10.]    Z Čech až k severnímu pólu
  7.    [15.10.]   Přemety v oblacích
  8.    [22.10.]  Stíhači a bombardéři
  9.    [29.10.]  Králové nebe
  10.    [5.11.]     Ve stínu
  11.    [12.11.]    A přece se létá
  12.    [19.11.]    Ultralighty dobývají svět
  13.    [26.11.]   Kolmé starty
  14.    [3.12.]    Diagnóza modelář
  15.    [10.12.]   Ženy na obloze
  16.    [17.12.]   Čeští orli

Ve výčtu níže si uvedeme do dnešního dne (tj. 12.10.) již odvysílané díly.


Vzduch je naše moře  (1/16)

průřezový úvodní díl, který nabízí jakousi ochutnávku toho, o čem seriál bude.

"Vzduch je naše moře." Rčení, které vzniklo krátce po vzniku Československé republiky a patrně v důsledku toho, že po rozpadu Rakouska-Uherska ztratil český a slovenský národ přímý přístup k moři. Zánikem této důležité komunikační cesty vznikla myšlenka, že by ji mohla nahradit vzdušná doprava. I když bylo letectví teprve v počátcích.


Náš Ikarus  (2/16)

Od pověsti o Vítu Fučíkovi, který na křídlech s prasečími měchy údajně létal na jarmark do Vodňan, až k baronu Krausovi, který se pokusil sestrojit mávavá křídla.

Touha lidí vidět svět z ptačí perspektivy je stará jako lidstvo samo. Ptáci jsou na zemi o poznání déle než my lidé. Možná proto jim Bůh věnoval křídla a dar létat. Člověka zase obdařil mozkem, aby si poradil sám. 

Četné pokusy o let byly velmi často zaplaceny cenou nejvyšší, avšak jakmile se tam nahoru jednou podíváte, pohltí Vás to a budete to zkoušet dál. Dál a výš, až bude člověk ve vzduchu jako doma.


Z Pardubic do Prahy snadno a rychle  (3/16)

O dynamicky se rozvíjejícím odvědví aviatiky. Od bratrů Wrightových až k Janu Kašparovi, který letěl víc jak 100 kilometrů.

Snad žádné z průmyslových odvětví se nevyvíjelo tak rychle jako letectví. Je až neuvěřitelné, že první motorové letadlo vzlétlo 14. prosince roku 1903 (jeho konstruktéry byli bratři Wrightové) a o 11 let později už se první světová válka vedla i ve vzduchu. S vývojem letectví ve světě drželi samozřejmě krok i Čechoslováci.


Štefánikovo nebe  (4/16)

Letectví bylo v době první světové války na počátku. Také se nejdřív letci znepřátelených stran při průzkumných letech vzájemně zdravili. Pak ale přešel boj i do vzduchu.

Psal se 28. červenec roku 1914. Rakousko-Uhersko podporované císařským Německem vyhlásilo válku Srbsku a tím oficiálně začala první světová válka. Postupně se na obě strany přidaly jiné státy a z původně lokálního konfliktu se stal konflikt světový - vzdušný prostor nevyjímaje.

Během válečného konfliktu dochází k rychlému vývoji technických vymožeností, např. synchronizace střelby skrz vrtuli i rozvoji vojenské taktiky.


Od Řípu až k Fuji  (5/16)

28. říjen 1918 - spolu se zrodem samostatné Československé republiky vzniká československé letectví.

Samozřejmě ze začátku bylo odkázáno jen na válečné přebytky - konkrétně na kořist několika nepoškozených rakousko-uherských letadel a dar francouzské armády v podobě několika stíhacích a bombardovacích letounů.

Vznikají firmy Letov, Avia, Aero, Walter. V roce 1923 má československé vojenské letectvo ve výzbroji již 46% letounů domácí výroby a dalších 5 let poté (tj. 10 let od vzniku republiky) to již bylo 95%.


Z Čech až k severnímu pólu  (6/16)

Kdo ví, kdy by spatřil světlo světa první horkovzdušný balon, kdyby si jednoho dne bratři Montgolfiérové nevšimli, jak se sušící se košile u krbu nadouvá a vznáší. Později dali nadnášenému tělesu kulovitý tvar a hleďme, první balon byl na světě. To se psal rok 1782.

Začíná éra vzduchoplavectví a vzducholodí a lidé propadají kouzlu tichého letu "balounů".


Seriál "Vzduch je naše moře" poslouchejte každé pondělí od 18:30 na Dvojce.

Fotografie v článku jsou použity z portálu Českého rozhlasu Dvojka