Splněný sen

08.09.2018

Povoláním advokát, srdcem pilot. Tak nějak lze charakterizovat Romana Kramaříka, který v sóle a s jednomotorovým pístovým strojem, jako první čech, obletěl Svět. Jaké byly reakce veřejnosti jsme si uvedli v minulém článku. Dnes si povíme o tom, jak jednotlivé etapy probíhaly, kudy vedly a necháme samotného Romana, aby nás provedl svou poutí dalekými kraji.  

Těžko na cvičišti ...

Jelikož je Zamě tvořena povětšinou vodní plochou a jen "občas" se narazí na pevninu, bylo nutno se připravit na případné nouzové přistání na vodu. Za tímto účelem byl pronajat bazén v Suchdole, kde trénují profesionální záchranáři a kde si mohl Roman vybrat ty nejvhodnější typy záchranných prostředků a na sucho i na mokro zkusit, jak se s člunem zachází, kudy se doplňuje vzduch když by netěsnil a zkrátka všechny ty "drobnosti", které při případném průšvihu na místě je pozdě vymýšlet. Následující vstup ukazuje, jak to v bazénu probíhalo.

Cessnu C-210N bylo nutno podrobit poměrně důkladné přípravě a počet prohlídek tomu i odpovídal. V následujícím vstupu se přesuneme do německého Straubingu, kde se prováděly poslední úpravy autopilota, který bude při takto dlouhých přeletech neocenitelným pomocníkem a musí být spolehlivým "parťákem". 


Nastal den D

Slavnostní odlet se konal na letišti Točná, které se nachází na jihu Prahy. Tiskovou konferenci a samotný odlet dokumentuje následující reportáž.


  • Letňany (LKLT)- Brno (LKTB)  26.07.2018 05:41 - 26.07.2018 06:31
  • Brno - Bělehrad (Srbsko)    26.07.2018 07:15 - 26.07.2018 09:37
  • Bělehrad - Haifa (Israel)      26.07.2018 12:20 - 26.07.2018 18:48

190km [0:50] ,   560km [2:22]  a  1.971km [6:28]  


  • Haifa - Amman                     29.07.2018 05:50 - 29.07.2018 06:39
  • Amman - Dubai (UAE)         29.07.2018 08:12 - 29.07.2018 15:42
  • Dubai - Karaci (Pakistan)     30.07.2018 04:39 - 30.07.2018 09:11
  • Karaci - New Delhi (Indie)   31.07.2018 04:01 - 31.07.2018 08:19

159km [0:49],  2.065km [7:30],  1.183km [4:32]  a  1.277km [4:18]


VIDEO - o Baťovi v Indii


VIDEO - rozhovor s Dalajlámou


VIDEO - z New Delhi o Izraeli

... zkrátka pro let do Izraele musíte mít "šém" Moshe


  • New Delhi - Nagpur              07.08.2018 03:45 - 07.08.2018 07:41
  • Nagpur - Kalkata                   08.08.2018 12:03 - 08.08.2018 16:09
  • Kalkata - Vela Behala            09.08.2018 03:44 - 09.08.2018 03:55
  • V.Behala - Kalkata                 09.08.2018 05:02 - 09.08.2018 05:16
  • Kalkata - Pattaya (Thajsko)    09.08.2018 06:28 - 09.08.2018 13:36

1.007km [3:56], 1.100km [4:06], 25km [11'], 34km [14'] a 1.971km [7:08]


VIDEO - první část přenosu (druhá půlka je otočena na bok)

VIDEO - let přes Izrael, Dubai, Pákistán, Indii, Thajsko


  • Pattaya - Puerto Princesa (Filipiny)    16.08.2018 04:15 - 16.08.2018 11:14
  • P.Princesa - Naha (Okinawa, Japan) 18.08.2018 01:20 - 18.08.2018 10:20

2.080km [6:59]  a  2.464km [9:00]


VIDEO - let Filipíny => Okinawa


  • Naha - Obihiro (Hokkaido)              18.08.2018 23:54 - 19.08.2018 08:01
  • Obihiro - Magadan (Rusko)             21.08.2018 00:00 - 21.08.2018 08:18
  • Magadan - Anadyr (Čukotka)         21.08.2018 22:36 - 22.08.2018 04:29
  • Anadyr - Anchorage (Aljaska,USA) 22.08.2018 23:24 - 23.08.2018 05:16

2.400km [8:07],  2.406km [8:18], 1.520km [5:53] a 1.676km [5:52]

... je znát že jsme blízko datové hranice, tj. na protější straně, než je nultý poledník, dle kterého měříme UTC.


VIDEO - Anchorage - Aljaška


  • Anchorage - Seattle (Boeing field) 24.08.2018 19:04 - 25.08.2018 02:43
  • Seattle - Cedar Rapids 25.08.2018 17:20 - 26.08.2018 00:37
  • C.Rapids - Chicago 26.08.2018 21:39 - 26.08.2018 22:56
  • Chicago - Dalton 28.08.2018 16:31 - 28.08.2018 17:49

2.336km [7:39],  2.542km [7:17],  340km [1:17]  a  360km [1:18]

  • Dalton - Boston 31.08.2018 17:25 - 31.08.2018 21:01
  • Boston - Halifax 02.09.2018 18:58 - 02.09.2018 21:23

1.051km [3:36]  a  673km [2:25]

Mohlo by se zdát, že Dalton není ničím zajímavý. Poměrně krátká runway, všude okolo nějaké budovy - tedy jsou to vesměs hangáry, ale je jich spousta. A na konci stromy. Zdání však klame. Na tomto místě totiž sídlí pan Tom Carr, člověk, který Cessnám rozumí jako nikdo jiný. A právě u něj proběhla 100 hodinová prohlídka. OK-TGM bylo v těch nejpovolanějších rukách.


VIDEO - z Halifaxu v Kanadě.odpovědi na otázky před přeletem Atlantiku


  • Halifax (USA) - St. Maria (Azory) 05.09.2018 09:13 - 05.09.2018 19:22

... letecký maraton        3.335km  [10:09]

Následující snímek je kombinací původně 3 snímků. Trasa letu je doplněna informací o poloze oblačnosti (je patrná okluzní fronta těsně před Azorami) + barevná škála znázorňuje rychlost větru v hladině, ve které se OK-TGM pohybovalo. Je vidět, že po většinu letu foukalo pěkně do zad (20-30kt), což je k nezaplacení. Výslednou letovou dobu to zkrátilo zhruba o hodinu. Roman v letadle tedy namísto plánovaných 11 hodin proseděl "jen" hodin 10.


  • St. Maria - Bournemouth (UK)   06.09.2018 09:22 - 06.09.2018 18:11

2.472km [8:49]

Tentokrát to byl boj s protivětrem. Rychlost proti zemi se pohybovala kolem 140-150kt a hodiny se vlekly. Na následujícím snímku je pěkně vidět, jak zpočátku jsou fixy hustě u sebe a poblíž Anglie, kde se projevilo blahodárné proudění se složkou trochu do zad, se rychlost vyhoupla na 180kt, a v závěru i přes 200kt.


  • Bournemouth - Shoreham     07.09.2018 08:53 - 07.09.2018 09:21
  • Shoreham - Bielefeld (SRN)   07.09.2018 12:10 - 07.09.2018 14:05
  • Bielefeld - Hohenems (Rak)   07.09.2018 14:52 - 07.09.2018 16:47

115km [0:28],  663km [1:55]  a  522km [1:55]   (není to překlep)

V pátek to byl vyloženě svátek. Vítr (65kt do zad) vracel, co ve čtvrtek vzal, a tak se "ground speed" pohybovala mezi 220-230kt.

Kdyby Vám připadalo, že Roman po té Evropě nějak kličkuje, tak vězte, že bylo potřeba vrátit vypůjčené vybavení, a tak, když už se letí kolem, spojilo se příjemné s užitečným.

Je sobota. Zbývá jen dopravit vypůjčená serva do Straubingu, a pak již hurá domů.

  • Hohenems - Straubing (SRN)   08.09.2018 09:53 - 08.09.2018 10:53
  • Straubing - Letňany (CZ)          08.09.2018 12:17 - 08.09.2018 13:36

269km [1:00]  a  203km [1:19]

Přivítání v Letňanech

Letiště v Letňanech právě 8.9.2018 pořádalo den letiště, český větroň L-13 Blaník slavil svou šedesátku, byl krásný slunečný den a vše co mělo křídla, bylo v Letňanech. 

Tak se stalo, že z Letňan Romanovi letěla naproti celá letka letadel.

VIDEO - doprovod při příletu (55' nesestříháno)

VIDEO - viděno ze země

Po přistání to vypadalo skoro jako když parašutista přikryje při přistání úl. Aviatik byl přímo v obležení novinářů a skoro jej nebylo vidět.

Řečeno Cimrmanovskou terminologií, to vysoké čelo - tam za hradbou novinářů - je Roman Kramařík.

Fotoaparáty cvakaly, kamery běžely a štáby se střídaly v rozhovorech. Zde je jeden pro ČT.


Po nějaké době se přeci jen situace uklidnila a bylo možno si v klidu udělat pár snímků.

Toto bylo po několik týdnů Romanovo pracoviště.

Roman Kramařík s několika kilogramy "zlata" v náručí.


Trocha statistiky

Podtrženo sečteno. Tedy za ty vzdálenosti bych nedal ruku do ohně, protože jsou odklikané myší na obrazovce. Chybí také první úsek Točná-Letňany (avšak uvážíme-li, že se pak letělo de-facto z Letňan do Letňan, bude chyba minimální). 

Zde jsou konečná čísla:

  • celková doba letu:        135:40
  • ulétnutá vzdálenost:   38.969 km
  • průměrná rychlost:     287.24 km/h  ( 155,1 kt )
  • celkový počet dnů:        46
  • letové dny:                     23
  • za průměrný letový den se ulétlo 1.694 km 

Skončil se let, který v dějinách českého letectví nemá obdoby. Let, který byl splněným snem a činem jednotlivce, a zároveň společným dílem celého týmu lidí, bez kterých by ten jeden svého cíle nedosahnul. 

  • anděl největší - partnerka
  • nad zdárným průběhem bděli - coby andělé strážní - pracovníci dispečinku ABS Jets, 
  • technici, kteří připravili stroj v takové kondici, že vydržel celou cestu bez vážnějších závad
  • lidé od tužky, pera, kamery a mikrofonu se starali o informovanost úzké i té nejširší veřejnosti
  • jsou tu ti, kteří pomohli se zabezpečením povolení do jednotlivých zemí, byť se to zprvu zdálo nemožné
  • sponzoři a účastníci sbírky organizované na HitHitu
  • a mnoho dalších, bez kterých by tento projekt zůstal opravdu jen a jen snem 

Těm všem patří velké poděkování, protože zásluhou takových lidí se můžeme pochlubit tradicí českého letectví, která i po 100 letech má co nabídnout.


Končí vyprávění o jednom splněném snu. Co říci závěrem?
Snad jen. Sněte co nejvíce přátelé, abyste si z toho množství snů mohli vybrat ty, které si pak budete - pro radost svou i druhých - plnit. 


fotografie a videa v článku jsou použity z FB Mise Okřídlený lev a partnerských serverů projektu