Plachtění, to je šum proudnic
Plachtěním to v historii létání vlastně celé
začalo a tak jej lze považovat za pra-disciplínu létání. I pilot motoráku, když
mu "chcípne" motor, stává se - ač nerad - v mžiku plachtařem a parametry poláry
aparátu, ve kterém právě sedí, dostávají se do středu jeho zájmu a od toho pak
odvíjí svou další činnost. Znalost plachtění je tedy tou elementární devizou
pro úspěch a přežití každého aviatika.
![](https://2d59310f11.clvaw-cdnwnd.com/1f86e8f98a43febba6614c5f8e1af379/200000048-4ed134fcc7/plachteni2.jpg?ph=2d59310f11)
Při plachtění větroň mění výšku ve vzdálenost.
Jak prosté. Zní to jednoduše, ale asi tušíte, že v tom bude spousta háčků a
předpokladů. Předně, tu výšku musí plachtař někde nabrat. Znamená to buď mít po
ruce vysoký kopec, nebo něco, co nás do výšky dostane. A tak se využívá
stoupavých proudů, které jsou i nad rovinou nebo mořem. Pokud šikovně
zakroužíte tak máte šanci se do stoupavého proudu ustředit. Využívájí se k tomu
jak přístroje, tak i sedací část každého pilota. Jak to? Inu, po cca hodině
letu - tedy po hodině sedění stále na jednom místě - navíc ve vzduchové hmotě,
která s Vámi pořád nějak drncá - je právě tato část těla dokonale citlivá a
připravena velmi dobře vnímat jakýkoli záchvěv termiky a to mnohem dříve, než
kdejaký přístroj.
![](https://2d59310f11.clvaw-cdnwnd.com/1f86e8f98a43febba6614c5f8e1af379/200000049-953bb96345/plachteni4.jpg?ph=2d59310f11)
Dalším fenoménem, který za pěkného počasí
funguje vždy je, že když někde vzdušná hmota stoupá, pak logicky jinde zase
bude klesat. Cílem plachtaře je se co nejvíce zdržovat v té oblasti s pozitivním přínosem
a pokud možno co nejkratší dobu v oblasti zvýšeného opadání. Jednoduše se to napíše, ale
mnohem obtížněji provede. Ony totiž tyto oblasti nejsou vidět a jen plachtařova
zkušenost a mnohdy i intuice napoví.
![](https://2d59310f11.clvaw-cdnwnd.com/1f86e8f98a43febba6614c5f8e1af379/200000050-1a8681b810/plachteni6.jpg?ph=2d59310f11)
Průměrná rychlost na přeletech je závislá na
podmínkách daného dne a může se přehoupnout i nad 100km/h. Uvážíme-li, že se
plachtař kroužením ve stoupavém proudu zdrží na jednom místě, tak to pak musí
přitlačit na pilu a přeskoková rychlost je hodně přes 150km/h.
![](https://2d59310f11.clvaw-cdnwnd.com/1f86e8f98a43febba6614c5f8e1af379/200000051-2b4952c818/plachteni8.jpg?ph=2d59310f11)
Při létání ve vlně či při delších přeletech se
letová doba může prodloužit i na více než 5 hodin. To se již o slovo hlásí
nejenom hlad a únava, ale i ty nejzákladnější fyziologické potřeby. Jak to tedy
ti plachtaři dělají? Jak řeší např. toaletu? To a mnoho dalšího, se dočtete v poměrně
obsáhlé kapitole věnované plachtění. Dá se tušit, že se právě při takových
"operacích" zažije nejedna humorná situace. Kniha "Létání na
Královédvorsku" je koncipována tak, aby nejen pobavila, ale i poskytla
trochu poučení a pohledu do zákulisí velkých plachtařských soutěží. Objednat můžete přímo zde.
![](https://2d59310f11.clvaw-cdnwnd.com/1f86e8f98a43febba6614c5f8e1af379/200000052-74bc875b51/plachteni5.jpg?ph=2d59310f11)
foto Rowan Smith
a Balleka
... a teď něco jako plachtařský večerníček - sledujte výškoměr od [04:00] ...