Kostelová navigace je když ...
Proveďte let z bodu A do bodu B přes body C a D.
Docela jednoduché zadání, ale těch možných způsobů provedení, těch je nespočet.
Žáci základní osnovy výcviku na motorových letadlech či ultralightech by mohli
vyprávět. Ba i nejeden plachtař navigačně "utíti" se umí.
Navigace -
nauka o orientaci na zeměkouli. Stoprocentní recept na to jak se
neztratit snad neexistuje, avšak zaručených návodů je mnoho. Kompas a prst
odhodlaně vetknutý do mapy v místě, kde si člověk myslí, že se právě nachází
dává určitý pocit klidu na palubě. Vyskytnou se případy, že je to v daném místě
a čase i pravda, a jsou situace, kdy vše perfektně sedí až ... až na pár
zanedbatelných detailů, které s postupem času přestávají být zas tak
zanedbatelné. Stačí chvíle nepozornosti, o trochu déle se zadívat do mapy a
nechat třeba turbulenci, aby nás vychýlila ze směru, nebo jen "těžší"
ruka, kterou máme "odloženu" na řízení. Je to hned. Mnohem déle pak trvá
náprava do správného stavu. Tomu však musí předejít uvědomění si, že je něco
špatně, pak musíme najít co je špatně, zjistíme skutečnost, že snad úplně
všechno je blbě a nesmí nás to vyvést z míry. Základní železné pravidlo
navigace pro případ ztráty orientace říká: "zachovat klid"! Jen s
klidnou hlavou si můžeme uvědomit, co máme kolem sebe, co z toho vidíme na mapě
a podle toho se zařídit. Zná to každý pilot a prošel si tím snad úplně každý
člověk.
Někdo umí číst mapu natočenou do obecného směru
tak nějak od přírody, a někdo si ji pořád musí otáčet severem nahoru, aby si
mohl přečíst, co že je to za město. To všechno jsou momenty, na kterých se dá
hodně ztratit nebo dost získat. Aby to člověk zvládl, tak se to může naučit.
Pracujeme s rozdělením pozornosti, věnujeme více času přípravě a studiu tratě
před vlastním letem. Tam nahoře - jako bychom to pak našli. Použiji-li slova
jednoho navigačního reprezentanta: "Jakmile za sebou zabouchnu ten plexik
(myšleno kabinu), je ze mne poloviční blbec". Cílem je, aby byť i ta zbývající
pouhá polovina postačila k tomu, aby se odhodlaný aviatik opět bezpečně a vcelku
vrátil na matičku zemi, v optimálním případě v místě, které si předem určil.
Některým jedincům to však nestačí a nelení si své dovednosti porovnávat na navigačních soutěžích. Nutno říci, že úroveň navigační školy má u nás díky navigačním "srdcařům" dlouhou tradici a mnohý náš pilot si tak mohl dojít pro ocenění nejvyšší. A právě jejich vyprávění, postřehy, zkušenosti i popisy nejednoho náběhu na průšvih - to vše je součástí jedné velké kapitoly knihy "Létání na Královédvorsku" věnované letecké navigaci a lidem kolem ní.
A co že je to ta "kostelová navigace"? Tak to se tam dočtete také.