Kostelová navigace je když ...

11.10.2017

Proveďte let z bodu A do bodu B přes body C a D. Docela jednoduché zadání, ale těch možných způsobů provedení, těch je nespočet. Žáci základní osnovy výcviku na motorových letadlech či ultralightech by mohli vyprávět. Ba i nejeden plachtař navigačně "utíti" se umí. 

Navigace - nauka o orientaci na zeměkouli. Stoprocentní recept na to jak se neztratit snad neexistuje, avšak zaručených návodů je mnoho. Kompas a prst odhodlaně vetknutý do mapy v místě, kde si člověk myslí, že se právě nachází dává určitý pocit klidu na palubě. Vyskytnou se případy, že je to v daném místě a čase i pravda, a jsou situace, kdy vše perfektně sedí až ... až na pár zanedbatelných detailů, které s postupem času přestávají být zas tak zanedbatelné. Stačí chvíle nepozornosti, o trochu déle se zadívat do mapy a nechat třeba turbulenci, aby nás vychýlila ze směru, nebo jen "těžší" ruka, kterou máme "odloženu" na řízení. Je to hned. Mnohem déle pak trvá náprava do správného stavu. Tomu však musí předejít uvědomění si, že je něco špatně, pak musíme najít co je špatně, zjistíme skutečnost, že snad úplně všechno je blbě a nesmí nás to vyvést z míry. Základní železné pravidlo navigace pro případ ztráty orientace říká: "zachovat klid"! Jen s klidnou hlavou si můžeme uvědomit, co máme kolem sebe, co z toho vidíme na mapě a podle toho se zařídit. Zná to každý pilot a prošel si tím snad úplně každý člověk.

Někdo umí číst mapu natočenou do obecného směru tak nějak od přírody, a někdo si ji pořád musí otáčet severem nahoru, aby si mohl přečíst, co že je to za město. To všechno jsou momenty, na kterých se dá hodně ztratit nebo dost získat. Aby to člověk zvládl, tak se to může naučit. Pracujeme s rozdělením pozornosti, věnujeme více času přípravě a studiu tratě před vlastním letem. Tam nahoře - jako bychom to pak našli. Použiji-li slova jednoho navigačního reprezentanta: "Jakmile za sebou zabouchnu ten plexik (myšleno kabinu), je ze mne poloviční blbec". Cílem je, aby byť i ta zbývající pouhá polovina postačila k tomu, aby se odhodlaný aviatik opět bezpečně a vcelku vrátil na matičku zemi, v optimálním případě v místě, které si předem určil.

Některým jedincům to však nestačí a nelení si své dovednosti porovnávat na navigačních soutěžích. Nutno říci, že úroveň navigační školy má u nás díky navigačním "srdcařům" dlouhou tradici a mnohý náš pilot si tak mohl dojít pro ocenění nejvyšší. A právě jejich vyprávění, postřehy, zkušenosti i popisy nejednoho náběhu na průšvih - to vše je součástí jedné velké kapitoly knihy "Létání na Královédvorsku" věnované letecké navigaci a lidem kolem ní.

A co že je to ta "kostelová navigace"? Tak to se tam dočtete také.