Když letadlo slaví narozeniny

23.09.2018

Den 8. září 2018 by pro mnohé mohl být v podstatě dnem jako každý jiný. Jen ti, co se vypravili do Letňan na letiště mohli shlédnout podívanou, která se tam každý víkend vidět nedá. Konal se tam totiž Den letiště Letňany a spolu s ním slavil své šedesátiny český větroň Blaník. 

Ne, že by se v jiné víkendy v Letňanech nelétalo, ale počasí klaplo a ukázka střídala ukázku. A když bylo zrovna ve vzduchu technické okénko, tak nastoupily ukázky na zemi. Zkrátka bylo stále na co se dívat.

Český rozhlas Dvojka

Český rozhlas měl na ploše pro diváky dokonce několik stanovišť, ze kterých vysílal množství vstupů během dne. 

Hostem byl i Václav Šorel a představil chystanou knihu o historii létání.  

V hangáru moderoval svůj pořad Tobogan Aleš Cibulka.

Všude kolem pobíhaly děti s házedlama a člověk měl v duchu radost, že ti mrňousové jen "nečučí" do mobilu a také se trochu proběhnou. Třeba z té žoužele budou jednou inženýři a piloti či šikovní technologové a nýtaři.

Návštěva u Blanik Aircraft CZ

jak jsem již zmínil v úvodu, letos slaví Blaník své šedesáté narozeniny. A je vskutku k čemu blahopřát. Kolik jen vychoval pilotů a kolik jich ještě létá všude po světě, to bychom jen těžko počítali. Já sám jsem na Blaníku také začínal, uletěl jsem na něm svoji první pětihodinovku i přelet (a vlastně celé stříbrné C) a tak možnost navštívit firmu, která pokračuje v jeho dobré tradici, byla pro mne srdeční záležitost. A jak jsem mohl pozorovat u ostatních, nebyl jsem v tom sám.

V rámci oslav byly ve spolupráci s redakcí Flying Revue uspořádány 2 tématické přednášky.

František Bartoň vyprávěl, jak se to tenkrát přihodilo, že se dostal až do polohy na záda nad Sašu Kubovce.

Zajímavostí bylo, že jsou držiteli několika Českých rekordů:

  • nejvíce zrcadlových letů
  • nejdelší vzdálenost a doba letu ve dvojvleku kluzáků

František Bartoň má i jedno světové prvenství:

  • první kopaný výkrut s kluzákem řady Blaník

Zážitků nepočítaných. Škoda jen, že tenkrát nevyšel ten "tryskový" aerovlek...

Ing. Jan Sýkora - kurátor leteckých sbírek muzea ve Kbelích - vyprávěl o historii Blaníků a jeho vývoji.

Účastníci měli možnost se podívat i do zákulisí Blanik Aircraft CZ s.r.o., tj. do výrobních hal. Byl jsem tam poprvé, ale jak jsem postřehl od kolegů návštěvníků, byl tu odveden velký kus práce.

Výroba je postupně vybavována moderními stroji a prakticky všechny vydělané prostředky se opět investují do rozšíření strojového parku. Uvedu jeden příklad za všechny.

Ohýbací lis

Ohýbací lis je místní chloubou. Tento více než dvacetitunový "drobeček" umí vyvinout tlak až 190tun na materiálu o délce 5m. Nastavitelný je úhel ohnutí i rádius ohybu. Celá tato záležitost je zpracována do formy programu, který obsluhu vede a na monitoru ukazuje, jak má materiál uložit do stroje, aby vznikl ten správný ohyb. Dorazy jsou přestavovány automaticky pomocí servopohonů. Zvládl to malý kluk.

Ono se může zdát, že když za vším stojí "chytré mašiny" tak se nemusí u toho moc myslet, ale opak je pravdou. Vyrábíte-li díl, který má více ohybů, může se stát, že při nesprávném pořadí ohybů se vám obrobek uzavře a již jej do stroje nevložíte. Je tedy třeba zapojit i hlavu a dobře si promyslet, kde který ohyb provést a v jakém pořadí to bude.

Poznámka pro nestrojaře. Mašinka počítá s pružností materiálu i jeho tloušťkou a "umí" vypočítat, jak moc musí ten kus plechu deformovat navíc, aby po propružení měl úhel ohybu požadovanou hodnotu.

Montážní dílna 

Ta byla zajímavá již tím, že člověk viděl známé tvary Blaníka obklopené mohutnými nýtovacími přípravky.

Tento snímek ukazuje část křídla s "našpendleným" potahovým plechem připraveným pro svrtání a snýtování.

Zde je polovina zadní části trupu. Je to ta část, která navazuje na centroplán.

Detail nosníku s žebrem a agrafami.

Byl jsem tam s mojí 11-ti letou dcerou, a tak jsem vysvětloval jaký je rozdíl mezi příhradovou konstrukcí a poloskořepinou, co je to agrafa a jak funguje, jak se nýtuje ... prášilo se mi od pusy a po chvíli se ta bezelstná kukadla zeptala: "Tati, a kolik je tam vlastně těch nýtů dohromady?" No, a měl jsem to. Tu máš čerte kropáč! Tak to fakt netuším. Zeptal jsem se přítomných pracovníků, ale také z hlavy nevěděli. Ono kdo by to taky počítal, když je jich tam naprosto přesně "strašně moc". A tak třeba z toho bude jednou samostatný článek.


Venku se již na obloze proháněl Blaník s tryskovým pohonem. Rachot to byl jako na Ruzyni a přitom, když jste si zacpali uši, tak to byl pohled jako na Blaníka - jen neztrácel výšku a protahoval jeden průlet za druhým - neobvyklá a neokoukaná kombinace. Na šedesátníka - pořád kabrňák, se kterým je třeba počítat. 


Připravuje se:  

Tak NA ZDRAVÍ!


Na závěr dne letiště Letňany přiletěl i dlouho očekávaný Roman Kramařík ze své cesty kolem světa. Prostě přehlídka úspěchů na mnoha frontách.


Byl to krásný slunečný pozdně letní den, který se snoubil s důstojnou oslavou českého letectví a umu.