Culíky za kniplem

08.03.2018

Mohlo by se zdát, že létání je výsadou toliko mužů, leč zkušenost nám napovídá, že tomu tak zdaleka není.

Za časů, kdy tzv. elementárka, měla několik desítek členů, ze kterých pak zůstala hrstka či jednotlivci, se vždy našlo pár statečných dívčin, které již nebavilo chodit po pevné zemi a zkusily to nejprve ve větroni a později třeba i v motoráku. V dnešní době je to trochu jiné. Počet zájemců o létání nejde do desítek, ale ti, co zájem projeví a začnou se postupně seznamovat se základy leteckých věd, také většinou výcvik zdárně dokončí a létají i dále.

Výjimkou není ani Aeroklub Dvůr Králové nad Labem. Historicky zatím nejúspěšnější členkou je Mgr. Jana Vepřeková, která v plachtění získala titul nejvyšší - mistr světa. K létání ji přivedla starší sestra Iva, která je dodnes nadšeným příznivcem létání.

Jana začala létat jako všichni ostatní, nejprve bylo třeba zvládnout teorii:

  • aerodynamika a mechanika letu
  • navigace
  • meteorologie
  • letecký předpis
  • stavba letadel
  • frazeologie

Zní to složitě? Možná. Inu snadné to není, ale nepřekonatelné také ne. Je třeba si uvědomit, že na těchto znalostech pilot pak bude stavět svá rozhodnutí během letu a bude záležet jen na něm, zda let bezpečně dokončí. Je tedy na místě se svědomitě naučit, co jest třeba, aby bylo odkud brát.

Po úspěšném zvládnutí teorie nastává již to zajímavější. Jde se do hangáru pro éro a absolvujeme první seznamovací let. To je okamžik, který na dlouho utkví v paměti každého pilotního žáka až do okamžiku, než je po mnoha cvičných letech s instruktorem "puštěn" na první samostatný let - tzv. první sólo. To je moment, který si každý pilot pamatuje snad nadosmrti. Dochází totiž při něm k prazvláštnímu jevu. I když v kabině sedíte úplně sami a nikdo Vás nemůže "kibicovat", přesto Vám v uších znějí jednotlivé připomínky instruktora, které se vážou k danému místu, kterým právě prolétáváte, jakoby tam s Vámi pořád seděl.

Přicházejí další a další sóla i lety ve dvojím, které slouží k ověření nabytých znalostí a "přilévání" nových. Z člověka pozemského se takto postupně stává pilot plachtař, který se vyzná v počasí, ve vzduchu vydrží "viset" i několik hodin a dokáže i něco uletět.

A odtud je jen krůček k účasti na leteckých soutěžích a postupné získávání "ostruh", aby se člověk prosadil a obhájil své místo "na výsluní" v mnohdy tvrdé konkurenci soupeřů.

To je jen malý příklad jedné z mnoha žen a dívek, které dvorským letištěm prošly, nebo tam stále létají.


Rozlétneme-li se z dvorské kotliny zjistíme, že není to jen plachtění, ve kterém ženy našly svoji "parketu". Příkladem může být Ing. Radka Máchová, která po mnoho let šéfovala skupině Flying Bulls Aerobatics Team.

To, že to nejsou žádná "ořezávátka" tady nemusím dlouze rozebírat.

Tím výčet nekončí. Ženy tvoří "parťáky" v posádkách dopravních letadel. Nejedná se jen o smíšené posádky, ale i čistě ženské. Vzpomínám na historicky první takovou situaci na letounech ATR, kdy na sedačkách kapitána i prvního důstojníka byly ženy.

Ano a ještě ani to není vše. Zbývá nám armáda a kosmonauti. Jak to holkám od letectva sluší uvádí následující koláž, kterou "vojandy" (tedy Lucia Nunez) vyrobily (klikněte na link pod snímkem).


Jak naše vyprávění uzavřít?
Dejme si citát Jany Vepřekové z knihy "Létání na Královédvorsku":

"Neznám jiný sport, i když existují určitě další, které přinášejí radost, ale plachtění dává člověku zážitky, které jsou nepřekonatelné.
Zázrakem je sám trojrozměrný prostor a pohyb v něm.
Ti, kteří to v životě nezkusili a nelétají, ani nevědí, co jim uniká"


Tak proč to nezkusit?

Aeroklub Dvůr Králové nabírá nové členy (info tel. 608 979 600).

První hodina školení teorie začíná 24.3.2018 v 9:00 na letišti v Žirči.